tisdag 23 december 2008

Definition av förlag

Det jag anser främst skiljer ett förlag från en bokmaskin är marknadsföringen (och kanske distributionen, men nu när böcker utgivna av båda slagens företag kan beställas på nätet håller just den distinktionen kanske på att suddas ut).

När jag jobbar mot ett förlag levererar jag ett manus, får det i bästa fall antaget, och får om jag har riktig tur kontakt med en kompetent förlagsredaktör som jag kan diskutera med - men snart fyrtio års förlagskontakter har lärt mig att inte hoppas för mycket på förlagsredaktörers kompetens.

Men sedan kommer det viktiga:

Om ett förlag har givit ut min bok är det förlaget som ser till att skiten/mästerverket marknadsförs. Förlaget har satsat kapital, och har intresse av att få tillbaka pengarna.

Om jag själv måste satsa pengar handlar det i bästa fall om en bokmaskin, i värsta fall om så kallad Vanity Publishing - företag som kräver betydligt mer betalt än de själva behöver lägga ut, och som lever på den marginalen, och som högaktningsfullt skiter i om böckerna säljs eller inte.

En seriös bokmaskin tar inte mer betalt än den måste. På Lulu, och jag förmodar att det är likadant på Vulkan, betalar jag självkostnadspris för de eventuella pappersböcker jag själv beställer (som print-on-demand, så kapitalutlägget blir minimalt; dessutom inget köptvång); för att lägga upp boken, och för eboksversionen, betalar jag inte ett öre.

Men inte heller en bokmaskin sköter marknadsföringen. På Lulu kan man i och för sig köpa vissa tjänster i den riktningen, men man måste inte.

Och det här är kanske det största problemet för oss egenutgivare: hur hitta (om möjligt betalande) läsare?

Det är nackdelen med att ge ut själv. Fördelen är att man inte råkar ut för många förlags osed att behandla böcker som färskvara, och mala ned restupplagan efter bara ett par år.

Inga kommentarer: