måndag 22 december 2008

Intressant om egenutgivning

Jag upptäckte Vulkan för ett tag sedan. Därefter de andra. Blurb till exempel som på ett sätt kommit längst. Det är lite speciellt att via ett prgram tanka hem en hel blogg och se den visuellt i bokform. Rent tekniskt har de kommit långt och jag förstår att Vulkan är på väg också.
Men det jag fastnar för och reflekterar kring är begreppet "Förlag".

När blir ett förlag ett förlag?
I bedömningen av manus? Valet av redaktör? Kvalitetskontrollen? Erfarenheterna? Ryktet? Är piratförlaget, ett förlag? Eller är det förmågan, som det stod om i det fina reportaget om Dorotea Bromberg i DN, att pricka rätt?

Jag valde förlag av många av anledningarna ovan och har gett ut såväl på etablerat som i egen regi. För den som vill guida en novis i branschen, får ni gärna, mer än gärna återkoppla just vad är ett förlag. En intressant frågeställning...

1 kommentar:

Anonym sa...

Piratförlaget är självklart ett förlag! :-)
Varför skulle det inte vara det?
Gå in och läs på vår sajt http://www.piratforlaget.se om du är tveksam.
Och jag svarar gärna på frågor om förlaget.

Hälsningar,
Mattias B på Piratförlaget