fredag 5 december 2008

När händer det?

För jag minns sparken. Vintern.
Papperet och pennan. Tankarna.
Svagt krafsande ord.
Det var hemligt.
Inre tankar.
Skildrande.
Beskrivande.

Idag, med en dator i knät. En mobil uppkoppling.
Hämtar dottern om en stund.
Det regnar när det egentligen borde vara knarriga ljud i den gråvita stadsssnön.

När händer det? Att man blir författaren.
Tre barnböcker. Tre till på gång och en annan som kastar mig tillbaka till känslan den där vintern då jag var barn och krafsade ner tafatta formuleringar.
När blev det att jag blev.
På scen på bokmässan 2008?
När den första kom i kartongen och luktade nytt?
På sparken?

Lusten att skildra säger någon.
Förbannelsen, säger en annan.
Jag har ingen aning.
Det är något som sker i mig.
En idé, som sakta vaknar.

Jag heter Alexander Holmberg och är debutant i år med tre barnböcker. Tyra-serien.
Om en pappa och hans dotter.
Det växelvisa boendet.
Vardagen som i sin enkelhet kan få bli ett äventyr i en tvättstuga och att snurra med vagnen i affären.
Jag bloggar. Av olika anledningar. På olika ställen.
I lokaltidningen NVP.se.
Den egna bloggen.
Och andra.
Jag bloggar eftersom det håller den krafsande pennan varm.
Tills det är dags.
Tills jag försvinner bort i berättelsen.

Återstår att se vad detta kan få växa till.
Tack för förtroendet!

Inga kommentarer: