måndag 1 december 2008

Smygande huvudvärk

En författare behöver god fysik, så jag bestämde mig för att äntligen göra någonting åt den där smygande huvudvärken som tenderar att dyka upp efter alltför många timmar framför datorn. Jag gick till en välrenommerad sjukgymnast. Han började med att fråga om min arbetsplats. Han påstod att människor som arbetar hemifrån tenderar att ha arbetsplatser som påminner om något i Nordisk familjebok. "Har du en ordentlig arbetsstol?" frågade han strängt. Och jag nickade. För det har jag. Jag hämtade den i förra veckan - en nästan ny, röd och alltigenom ergonomisk stol. Jag sa ingenting om den gamla karmstolen jag lånat av grannen och som brakade sönder när min far hälsade på och råkade sätta sig lite för hastigt. (Efter det plockade jag ihop delarna och lagade den med tejp.)
Efter utfrågningen övergick sjukgymnasten från ord till handling. Och något knäppte till i ryggen, någonstans mellan tredje och fjärde ryggkotan. Jag kände mig fullständigt mörbultad. Och nu var huvudvärken inte smygande längre. Mer som migrän.  Nu på fjärde dagen börjar jag återhämta mig. I morgon ska skriva. Sedan är det återbesök. 

1 kommentar:

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Vad sägs om lite yoga? Tror mer på det än sjukgymnastik. Jag tror regelbunden yoga är författarens bästa vän. För länge sedan botade jag min migrän med tai chi - nu känner jag att de värkande axlarna och den tilltagande stelheten efter långa arbetspass vid den i och för sig så kära macen bäst botas med solhälsningar. Det är så bra. Ändå är det så svårt att starta morgonen på yogamattan med precis de solhälsningar som jag vet är välgörande och uppiggande. Varför har man ett sånt motstånd mot det nyttiga undrar jag....