söndag 21 december 2008

Om egenutgivning och bokmaskiner

I begynnelsen var Författares Bokmaskin.

På sistone har talats en del om Vulkan, som ibland missvisande kallas "förlag". Det är det inte - det är en bokmaskin det också, fast nätbaserad (en lösning som inte var aktuell när Författares Bokmaskin grundades).

Dessutom är det, precis som Japp, en kopia av ett utländskt original.

Och numera kan man ju köpa Mars även i Sverige.

Som Japp förhåller sig till Mars (chokladbiten, inte planeten eller krigsguden), så förhåller sig Vulkan till Lulu.

Som jag började använda mig av redan innan Vulkan fanns.

Min utgivning där hittar ni på

http://stores.lulu.com/gunnargallmo

Vulkan är väl i och för sig bättre anpassad till svenska förhållanden (förmodar jag), men eftersom jag ger ut böcker inte bara på svenska utan också på esperanto och engelska passar det mig bättre att stanna hos Lulu.

Gunnar Gällmo

Inga kommentarer: