torsdag 8 januari 2009

Tankesnurror till kvällsmat

Kanske 1993 på våren eller så spelar det ingen roll, jag hade en halv tå kvar i ett flyende London, Läste Guppies for tea och ville vara som Marika Cobbold Hjörne. Oförhappandes, såsom i förbifarten, blanda det kargt bohusländska som jag så längtade till, med det skruvat humoristiskt engelska. WH Smith hade tapetserat med hennes böcker och allt jag ville var att få uttrycka min beundran. Nu är det gjort, bara ynka 16 år senare hittade jag henne på bokcirklar och hon svarade mig direkt, kan ni begripa sådan sällsynt lycka? Såklart ni kan. Vidare har min författarkamrat Maria Ernestam och jag bestämt att mejlkorrespondens skulle behöva olika färgade flaggor; en på nivå med ett vykort, en som korrespondenskort och ett på nivå med ett traditionellt brev. Brev besvaras alltid, korrespondenskort inte nödvändigtvis om man inte vill och vykort inte alls, de är bara käcka tillrop! Bra va, fast allt det där visste ni också säkert redan.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, vilken bra idé med flaggorna!

Men jag har svårt att skriva mail, såsom jag skrev brev på papper förr i tiden. Måste fundera mer på varför. Kanske har jag helt enkelt inte accepterat mail som den främsta kommunikationsvägen i vår tid. För en julhälsning på mail är inte lika mycket värd för mig, som ett handskrivet julkort med tomtar på. (Höll på att skriva tomater här. Är inte helt fokuserad med andra ord.)

Kram i allafall och trevlig helg! Antar att du redan börjat ladda inför måndagen...

Lina Forss sa...

Julkort med tomater på skulle ta de elektroniska hälsningarna till en välkommen nivå, en med innebörd och mening. Håller med dig, jag äger inte ens en dammig bunt korrespondenskort längre, och något har vi förlorat på vägen, en innerlighet tror jag. Måndag i sinom tid. Kram du med Ingela!