söndag 1 mars 2009

Båge

En bok måste handla om någonting, så illa är det. Fackböcker, hmm, kanske vore det något att försöka sig på- innehåll och mening i en och samma lösning. Men det kommer inte att ske är jag rädd, av tusen skäl och fler därtill. Däremot, hjälper andra former. Såg PingPongKingen, en tystlåten studie i vacker gråvit färgskala och förstod det som Russel Brand nästa dag satte ord på. Nej, inte den Russel Brand som är hopplöst vacker och slängd i käften som en manisk stolle, jo den Russel Brand som spelar en otränad, ointellektuell servitör i Bedtime Stories. Lyssnande på godnattsagor förlöste han mig plötsligt genom att med mat sprutande ur munnen skrika "there has to be an arch" - det måste finnas en dramaturgisk båge annars händer ju ingenting! Såklart det måste, och äntligen vet jag vilken den ska bli i den här boken som jag trots att känner att jag behöver skriva.

Inga kommentarer: