söndag 1 februari 2009

Vafalls!

Författardagen gav mig lite friskt perspektiv med åldrar. Jag är för gammal för att kunna göra existensialistiska glidningar likt Malin Isaksson utifrån den ungdomsvärld hon så lyckligt får röra sig i, jag begriper helt och absolut de ingångsvärden Kerstin Gavander har på femteklassare men jag äger ännu inte den klokhet och glänsande rätt till det värdsliga jaget som Eva Adolfsson och Karin Svensson utstrålar, men vet ni, jag är tillräckligt gammal för att uppfatta idioti på P3. Enklast vore här såklart att säga att det är just min förstelnade mossighet som gör att jag inte längre kan ta mig runt nya tankar men så här var det: På P3 dissade en rätt ung kille Brigitta Stenberg för att hon såg ut som en pensionerad tomtemor på bild (otroligt vacker är hon, men det har ju verkligen inte med saken att göra) och säkert bara skrev gulliga små dikter. Plötsligt vet jag inte ens vad jag ska säga, lyssnade på Heliga familjen där samma Birgitta förklarade hur man måste lära sig visa hänsyn om man har valt en homosexuell triangel som familjeform, samma Birgitta som har slagits för både texten och livet, samma Birgitta som nu har reducerats till en värdelös pensionär i en historielös människas ögon (det är inser jag att jag kan få skit för). Jag är mållös och det är ju inte så himla bra.

Inga kommentarer: