tisdag 26 maj 2009

Skraplott

Böcker är kul, snälla människor ännu roligare. I en bloggosfär som jag ibland känner mig vilsen i finns det några rum där människor talar med varandra utan att bråka. Där kan man kliva in när omvärlden kräver alltför många djupa andetag och stålsatta nackar, bara för att vila en smula. Så får man kompisar också, sådana som vill tala om böcker. Tänk er, böcker, sådana vi läser och skriver och blir helt besatta av. Det här är en sådan vänlig plats, bokcirklar en annan. På torsdag ska jag och några författarkollegor och debattörer från just bokcirklar. se boktipsa i en boklåda i gamla Skatteskrapan i Stockholm. Nyss var jag i Moskva och eftersom anarkisten i mig har svårt med överhet bara för sakens skull, så som den i mångt och mycket lever kvar i Ryssland, så ryser jag fortfarande lätt när jag tänker på deklarationstortyren. Minns ni hur det var när det begav sig, runtom i landet kunde deklarationer bara lämnas in på ett fåtal platser? Numera lyser Skrapannamnet i rusigt typsnitt i grön neon. Jag kommer att våga mig in, Mikael Fant, Lars Rembe, Annika Koldenius och Nina Frid också från bok och biblioteksvärlden. Kom och tala med oss vetja, tänk vad snäll världen skulle bli om människor fick se varandra i ögonen oftare.

1 kommentar:

Ingela sa...

Önskar jag hade kunnat vara där...