tisdag 5 maj 2009

Män som dödar kvinnor

Min dotter är åtta år. I söndags pekade hon på en löpsedel med bilder av numera döda kvinnor och sa att hon den flickan, hon dödades samma dag som jag föddes. Numera döda skriver jag, för på bilderna ser de så levande ut. Min dotter frågade inte ens varför flickorna på bilden hade bragts om livet, på något sätt var det stora allvaret nedärvt i hennes mänskliga gener. Men hon tittade ändå på mig och pekade på datumet, den enda bärande koordinaten, den enda någon av oss förmådde famna, ser du mamma? Vad skulle jag svara på det? Att världen är en bestialisk plats där vi utan problem skulle kunna rösta fram ledare lika ondskefulla som väl 1900-talets diktatorer, att en engelsk flicka riskerar dödsstraff utan rättegång i Laos för att hon är ung och dum och har smugglat knark, att jag inte begriper hur vi ska ta oss ur den här sörjan. Att risken att min egen dotter hamnar i händerna på ondskan är inte ens en jag vågar värdera. Man ska vara dum när man är ung, dum nog att våga ta sig an livet och världen med den aptit som krävs för att mänskligheten ska orka vidare men ingenting av det har med ondskans dumhet att göra. Varför i hela fridens namn dödar man? Inte hjälper det.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kvinnan i Laos kanske precis visste vad hon gjorde.
Varför göra henne till ett offer?
En man hade ingen brytt sig om.

Lina Forss sa...

Säkert har du rätt på båda punkter, menar mest att dödsstraff känns som en väldigt fattig lösning. Ha det gott, tack för ditt engagemang!