måndag 8 juni 2009

Rätt bakgrundsmusik när man skriver

När jag skriver vill jag nästan alltid ha passande bakgrundsmusik. Ungdomsböckerna skrivs till Kent, The Beatles eller U2. Vuxennoveller rör sig bättre framåt med hjälp av punk - Ebba Grön, The Clash eller KSMB.

När jag skriver dagsvers ska det helst inte vara något som ligger för nära versformen. Alltså inte Cornelis, Hasseåtage, Povel eller Fred Åkerström. Men Laleh funkar. Fast bättre funkar då musik på engelska. Moneybrother, Springsteen, Dylan eller Janis Joplin. Fast bara tills jag ska sätta själva slutversionen av versen - när rytmen behöver sin stillhet för att inte bli överröstad. Då får inga andra röster störa. Då är tystnaden den bästa musiken.

Är det någon annan som har någon favoritmusik när han eller hon skriver?

3 kommentarer:

Under Pseudonym sa...

Metal. Helst. Men igår ljöd tonerna av Sid Vicious. Punk alltså. Tack som frågar!

Victor Estby sa...

Ja, metal funkar med för mig. Men ibland blir det lite skramligt. Men jag är uppväxt med hårdrock, så det är ju alltid något att ta till när inget annat funkar.

Sara Ödmark sa...

Hmm. Jag blir oftast distraherad av musik. Tyst är bäst!